a Tomatis módszer

A Tomatis tréning a hallórendszer stimulációjával fejleszti az agyi funkciókat és képességeket.

Mi az a Tomatis módszer?

A módszer megalkotója Dr. Alfred Tomatis (1920-2001) francia fül-orr gégész szakorvos, az ő nevéhez fűződik az audio-pszicho-fonológia módszer, vagyis a hallás-lélek-beszédhangok összehangolása.

Egy speciális hallás/hallgatástréning, mely a hallószerven keresztül, hanghullámok segítségével stimulálja a központi idegrendszert, ezáltal javítva a kognitív, motoros, érzelmi és szociális képességeket.

Módszerét több,mint 60 éve sikeresen alkalmazzák világszerte. Tomatis szerint a fül fő funkciója nem a hallás, hanem a hallgatás! A hallás, egy velünk született képesség, természetszerűleg passzív, míg a hallgatáshoz agyi aktivitás szükséges.
A módszer alapvető célja a hallgatásfunkció erősítése, melynek következtében javul a koncentráció, a tanulás minősége, fejlődik a kommunikáció és a nyelvi képesség, javul a szociális viselkedés.

Dr. Alfred Tomatis aktívan foglalkozott a hallás és a hang közötti összefüggések kutatásával.

Kutatási eredményeit a párizsi Sorbonne Egyetem tudományosan elismerte, és ”Tomatis három törvényének” nevezte:

  • Az emberi beszéd alap- és felhangjai gyakorlatilag csak olyan frekvenciákat tartalmaznak, amelyeket egy egészséges fül/hallószerv észlelni képes.
  • Ha a fülnek lehetőséget teremtünk, hogy újból helyesen hallja a már nem, vagy nem jól észlelt frekvenciákat, akkor ezek nyomban újra megjelennek a beszédben is.
  • Egy meghatározott időtartamon át ismételt akusztikus stimuláció, a hallás és a hangképzés végleges megváltozását idézi elő.

Segítség a tanulásban:
a Tomatis tréning aktív odafigyelésre tanít

A hallási észlelés fontos szerepet játszik a tanulási képességek alakulásában, érzelemszabályozásban, kommunikációban.

Amennyiben a hallásészlelés nem megfelelő, akkor a beszédértés is sérül. Ha a beszédértés nem megfelelő az írás, olvasásban is probléma lehet, vagyis kialakul a tanulási zavar, diszlexia, diszgráfia.

A. Tomatis elméletével összhangban, a jelenlegi kutatások alátámasztják, hogy a hallásfeldolgozás egy dinamikus agyi folyamat, melyet olyan kognitív működések befolyásolnak, mint a figyelem, a memória. Vagyis, a Tomatis tréning alatt, agyunk megtanul jobban figyelni, koncentrálni, ami az iskolai teljesítmény javulásához vezet.

Észlelésünk kezdete: anyahang

Hallásészlelésünk fejlődése már az anyaméhben kezdődik. Tomatis volt az elsők között aki leírta, hogy a magzat a 18. héttől hall, és a fül nagy szerepet játszik az egyensúlyérzékben, testtartásban, izomtónusban, valamint a kognitív és érzelmi fejlődésben.

A magzat az édesanyja hangját csontvezetésen keresztül hallja, erre kezd reagálni figyelni. Tomatis megállapította, hogy az édesanya hangja a magzat számára nem csak a kognitív fejlődéséhez szükséges, de kritikus fontosságú az érzelmi fejlődésében is.

Ezért, a gyerekeknél végzett tréning, fontos állomása , az u.n. „Anyahangos szakasz”, ahol az édesanya előre felvett hangját szűrjük, a speciális fejhallgatón keresztül, mintegy rekonstruáljuk a magzatkori hanghatásokat.

A módszer során alkalmazott magzatkori hanghatások rekonstruálása pontosan azt teszi lehetővé, hogy az anyaméhben nem megfelelően feldolgozott ingereket, újra átélhesse a hallgató és mintegy „kijavítsa a hibákat”.

Egy autista kislány története

Szakirodalom

Anne-Marie Vermeulen-Saurel: Az Aquamater elmélet – Anyától anyáig… vízemlékezet, Audio-pszicho-fonológia: újraszületés.

Dr. Norman Doige: Hogyan gyógyul az agy (Hangok hídja)

Prof. dr. Alfred A.Tomatis: The ear and the language,
The ear and the voice

Paul Madaule: When Listening Comes Alive (A Guide to Effective Learning and Communication)

Prof. dr. Peter Schneider: Neurological foundations of sound perception and musical learning

Tanulmányok, cikkek

Kékvilág: A tanulás soha nem ér véget

„Az agyad te magad vagy” interjú Manfred Spitzer professzorral

Gérard Depardieu önéletrajzi írása 1.fejezet

Gérard Depardieu története